tisdag 25 januari 2011

SEXUALITET

Det började med att jag kom fram till att det inte spelade någon roll i slutet av mellanstadiet, och jag började kalla mig bisexuell vilket har hängt med mig sen dess i olika varianter. 

Ju mer osäker jag själv varit på min sexualitet desto mindre har jag väl tyckt att människor behöver definiera sin sexualitet, men det betyder inte att jag nu tycker att människor behöver göra det. Jag tror istället bara att det är viktigt att känna sig själv och våga ställa sig frågan utan att svara direkt.

Jag är en sådan människa som har svårt att bestämma sig, behöver ändra sig i gymnasievalet ett femtal gånger, för att sen när jag börjat, byta mitt i första terminen. "Hur kan jag veta om jag inte har testat?" tänker jag ibland, men jag vet att många inte alls håller med mig. Många bara vet och jag är lite avundsjuk.

Det finns ändå en hel del mallar att placera sig i; Asexuell, heterosexuell, bisexuell och homosexuell är några av dem. Jag har känt att det ibland har varit oerhört befriande att träda in i en färdig mall som jag inte behöver sätta fler än ett ord på. Men som ni kanske förstår har jag inte heller alltid känt mig bekväm med den mall jag valt, jag har varit osäker och känt att jag kanske inte passar in. Då har jag valt att träda ut i tomrummet och ställt mig frågan igen. Jag har sedan ett tag tillbaka kallat mig gay, det är lätt och brett.

Jag är glad för alla som vågar ställa sig frågan, och för dem som försöker sig på att svara på den. Och jag är stolt för alla som vågar stå för svaret, vare sig det är hetetro eller homo.

Puss!

1 kommentar:

Anonym sa...

underbart att du berättar så personligt nelly! gillar ofta dina inlägg. hurra för dig!

/ligisten